Pedagogisch Werkplan VSO en BSO Sportklas Kloosterstraat

Pedagogisch Werkplan VSO en BSO Sportklas Kloosterstraat Geffen

 

© 2024 Het Beertje – H.C. van der Stappen | Pedagogisch Werkplan VSO en BSO Sportklas Kloosterstraat Geffen

Inleiding

 

1. VSO en NSO Sportklas locatie Kloosterstraat 14

1.1 De basisgroep
1.2 Pedagogisch medewerkers
1.2.1 Ondersteuning andere volwassenen
1.3 Stagiaires en beroepskrachten in opleiding
1.4 Achterwacht
1.5 Kind/leidster ratio
1.6 Half-uursregeling en drie-uursregeling
1.7 Beschrijving locatie binnen
1.8 Beschrijving locatie buiten

 

2. Intake en gewenning

2.1 De intake
2.2 Het mentorschap
2.3 Het wennen

 

3. Een dag op de bso

3.1 Sportaanbod
3.2 Andere activiteiten
3.3 Halen en brengen pedagogisch medewerkers
3.4 Halen en brengen door de ouders
3.5 Speciale dagen

 

4. Zomerverblijf camping

4.1 Meerdere basisgroepen tijdens zomervakantie

 

5. Het kind

5.1 Observeren
5.2 Pedagogisch beleidsmedewerker/coach
5.3 Samenwerking basisschool
5.4 Kinderparticipatie
5.5 Interactie met het kind
5.6 Omgaan met zieke kinderen
5.7 Diversiteit

 

6. Een dag ruilen of het incidenteel afnemen van een extra dagdeel

 

7. Ouders/verzorgers

7.1 Schriftelijke informatie
7.2 Gebruik klasbord app
7.3 Oudercommissie

 

8. Kwaliteit kinderopvang het beertje

8.1 Risico-inventarisaties
8.2 GGD inspectie

Inleiding

 

Omdat iedere locatie haar eigen specifieke tradities, omvang, ligging en gebouw heeft, beschikt zowel Het Beertje Heesch als het Beertje Geffen over een eigen werkplan. Voor u ligt het pedagogisch werkplan van Voorschoolse & Naschoolse Sportklas locatie Kloosterstraat in Geffen. Dit plan is een concrete uitwerking van het Pedagogisch beleidsplan.

 

Het pedagogisch beleidsplan is uitgewerkt aan de hand van de vier opvoedingsdoelen voor gezin en kinderopvang van professor J.M.A. Riksen-Walraven. De vier opvoedingsdoelen zijn:

  • Wij willen het kind een gevoel van emotionele veiligheid geven
  • Wij willen het kind de gelegenheid geven tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie
  • Wij willen het kind de gelegenheid geven tot het ontwikkelen van sociale competentie
  • Wij willen het kind de kans geven om zich waarden en normen eigen te maken.

 

Om deze opvoedingsdoelen te bereiken hanteren wij 5 belangrijke pedagogische middelen. Te weten:

  • De pedagogisch medewerker
  • De andere kinderen
  • De omgeving
  • Het activiteiten aanbod
  • Het spelmateriaal

 

In het Pedagogisch Beleidsplan staan de opvoedingsdoelen en pedagogische middelen uitgebreid beschreven. Voor een uitgebreide beschrijving verwijzen wij u dan ook naar het Pedagogisch Beleidsplan dat op beide locaties ter beschikking ligt.

 

In het werkplan dat voor u ligt wordt concreet ingegaan op de hiervoor genoemde doelen en middelen en wordt er beschreven hoe het er in de dagelijkse praktijk aan toe gaat. Tevens wordt de manier waarop pedagogisch medewerkers vorm geven aan hun taken omschreven. Op deze manier zal u duidelijk worden hoe wij ervoor zorg dragen dat de opvoedingsdoelen gerealiseerd worden en dat uw kind een fijne en leerzame tijd doormaakt bij Het Beertje.

 

 

 

Margot en Hannelieke van der Stappen

Directie Kinderopvang Het Beertje

 

Januari 2024

1. VSO en NSO Sportklas Locatie Kloosterstraat 14

 

Locatie Kloosterstraat 14 (mooie boerderij) is een tweede buitenschoolse opvang locatie van Kinderopvang Het Beertje Geffen. De boerderij staat naast basisschool de Wissel. Op deze locatie bestaat de mogelijkheid om zowel voorschoolse opvang (VSO) en op maandag, dinsdag en donderdag naschoolse opvang (NSO) af te nemen. De opvang is bedoeld voor schoolgaande kinderen van 4 t/m 12 jaar die graag sportief bezig willen zijn.

 

Voorschoolse opvang (VSO)

Vanaf 7.00 uur ’s morgens tot aanvang basisschool (8.30u).

 

Naschoolse opvang (NSO)

Na schooltijd, van 14.15 uur tot 18.00 uur op maandag, dinsdag en donderdag in de schoolweken.

 

Vakantieopvang (VAK)

In de schoolvakanties en op studiedagen zijn we geopend van 7.30 uur tot 18.00 uur.

 

 

1.1 De basisgroep

Op kinderopvang Het Beertje wordt de vertrouwde omgeving onder andere gecreëerd, doordat de kinderen een vaste groepsruimte en basisgroep hebben. Deze groepsruimte is een herkenbare en vertrouwde plek voor kinderen.

 

De groepsgrootte is elke dag anders, maar wij bieden opvang aan maximaal 22 kinderen per basis groep per dag. We houden ons met de indeling van de pedagogisch medewerkers aan de Beroepskracht-kindratio.

 

Na schooltijd worden de kinderen uit deze groep binnen in de piazza ontvangen. Gezamenlijk lopen zij dan met de kinderen naar de sportzaal de Geer. Daar wordt dan een uur gesport.  De sportles is onder leiding van het Sport Expertise Centrum Oss. Na een uur gesport te hebben lopen de pedagogisch medewerkers en de kinderen terug naar de BSO locatie aan de Kloosterstraat 14 om daar wat te eten en te drinken en vervolgens lekker te spelen. Op maandag wordt er niet gesport, maar worden er leuke activiteiten op locatie gedaan.

 

In de vakanties of op studiedagen verblijven de kinderen ook op deze locatie. Mocht het voorkomen dat er heel weinig kinderen gepland staan op een dag, dan kan er gekozen worden om de kinderen op te vangen in de vakantiegroep van de Heesterseweg.

 

 

1.2 Pedagogisch medewerkers

Op de groep werken MBO/HBO gediplomeerde vaste pedagogisch medewerkers die al jaren ervaring bij Het Beertje hebben. Bovendien zijn zij allen in het bezit van het diploma EHBO voor kinderen. De pedagogisch medewerkers zijn verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen op de groep. Bij Het Beertje zijn dit altijd vertrouwde pedagogisch medewerkers. Op de groepen staan altijd dezelfde krachten. Er zijn 5 vaste BSO pedagogisch medewerkers in dienst. Als pedagogisch medewerkers vrij zijn of door ziekte niet kunnen werken, worden zij vervangen. Er wordt dan bekeken hoe het intern opgelost kan worden, een pedagogisch medewerker die niet ingedeeld staat kan als inval dienen. Tevens hebben wij een vaste invalkracht. Indien mogelijk kan de locatie manager invallen. Zij werkt een aantal uren groep gebonden en een aantal uren op kantoor.

 

 

1.2.1 Qrabbl

Soms komt het voor dat we door ziekte of verlof krap zitten in personeel. Om te voorkomen dat we de groepen niet meer bezet krijgen, zijn we een samenwerking aangegaan met Qrabbl. Qrabbl is een platform tussen scholen/dagopvang/BSO’s en creatieve professionals. Wanneer wij uren niet opgevuld krijgen kunnen wij een beroep doen op Qrabbl. Verschillende creatieve professionals kunnen zich dan inschrijven voor de gevraagde uren. De professionals lopen uiteen van muzikanten, theatermakers, techneuten tot sportleerkrachten. Een win-win dus, extra krachten en een extra creatief aanbod voor de kinderen.

 

 

1.2.2 Ondersteuning andere volwassenen

Ondersteuning door andere volwassenen geschiedt op incidentele basis. Daarbij kunt u denken aan het inzetten van directieleden bij een activiteit of uitstapje. Wij werken niet met vrijwilligers.

 

 

1.3 Stagiaires en beroepskrachten in opleiding

Op onze vestigingen lopen regelmatig leerlingen van beroepsgerichte opleidingen stage. We worden ondersteund door enthousiaste stagiaires van de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk. De stagiaires worden begeleid door een stagebegeleider die als pedagogisch medewerker werkzaam is op de groep waar de stagiaire stage loopt.  Na een werkinstructie van de stagebegeleider, voert de leerling de taak uit. Eerst onder begeleiding, later steeds meer zelfstandig, maar altijd onder het toeziend oog van een gekwalificeerd pedagogisch medewerker. Naarmate de stage vordert mogen de stagiaires steeds meer werkzaamheden uitvoeren. Stagiaires ondersteunen onder andere bij de verzorging van de kinderen en bij de activiteiten die we doen. Alle stagiaires zijn in het bezit van een geldig VOG.

 

Een overzicht van de mogelijke stagiaires:

 

Snuffelstagiaires

Lopen vaak 1 dag tot een week mee. Vooral als hulp op de groep en om te kijken hoe het er in de kinderopvang aan toe gaat. Deze stagiaires zijn niet bevoegd om pedagogische handelingen uit te voeren.

 

Niveau 1 en 2

Helpende op de groep, deze stagiaires lopen een langere periode, half jaar of jaar en helpen bij werkzaamheden zoals het eten met de kinderen en assisteren bij pedagogische handelingen.

 

Niveau 3 en 4

In opleiding voor pedagogisch werker. Stage periode vaak van een half jaar tot een jaar. Deze stagiaires mogen onder begeleiding pedagogische handelingen verrichten.

 

Wij als organisatie vinden het belangrijk om bij te dragen aan het opleiden van goed gekwalificeerd personeel in de kinderopvang. De pedagogisch medewerkers die een stagiaire begeleiden worden tijdens de begeleiding gecoacht door de manager.

 

Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)

Daarnaast zijn er pedagogisch medewerkers in dienst die de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL) volgen. Zij volgen een deeltijdopleiding naast hun werk als pedagogisch medewerker. Door de praktijkopleider wordt een checklist afgenomen, waarbij de formatieve inzetbaarheid wordt vastgesteld. Indien zij alle taken voldoende kunnen uitvoeren en voldoende stage uren hebben gemaakt, mogen zij volledig zelfstandig als pedagogisch medewerker worden ingezet. BBL-leerlingen kunnen zowel op de BSO, op het KDV als op de PSZ worden ingezet.  Maximaal 33% van de formatieve inzetbaarheid mag per locatie uit beroepskrachten in opleiding bestaan.

 

 

1.4 Achterwacht

Tijdens de tijden van de voorschoolse opvang dient Anita van der Stappen als achterwacht. Zij kan binnen 8 minuten aanwezig zijn op locatie. Wanneer zij niet in de gelegenheid is zal de directie als achterwacht dienen. Zij zijn binnen 10 minuten op de locatie.

 

Als achterwacht in geval van calamiteiten tijdens de naschoolse opvang is de locatie manager beschikbaar en de directie. Het kantoor van de directie bevindt zich in het pand op de Heesterseweg in Geffen en daar is altijd iemand aanwezig. Zij kunnen binnen 8 minuten aanwezig zijn. Daarnaast zijn Het Beertje Heesch en Geffen 10 minuten met de auto zo dicht bij elkaar gelegen, dat de locaties voor elkaar achterwacht zijn.

 

 

1.5 Kind/leidster ratio

De verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijk gelijktijdig aanwezige kinderen in de basisgroep van de BSO (basisgroep van kinderen van 4 jaar en ouder) bedraagt ten minste:

  • 1 beroepskracht per 11 aanwezige kinderen

 

 

1.6. Half-uursregeling en drie-uursregeling

 

Half-uursregeling

Gedurende reguliere schoolweken kunnen voor de buitenschoolse opvang ten hoogste een half uur per dag minder pedagogisch medewerkers worden ingezet dan volgens de BKR (beroepskracht – kind ratio)  is vereist, maar nooit minder dan de helft van het aantal benodigde pedagogisch medewerkers. Is er in zo’n situatie slechts één pedagogisch medewerker aanwezig bij Het Beertje, dan is er ter ondersteuning tenminste één andere volwassene aanwezig.

 

Op de Voorschoolse opvang begint er een pedagogisch medewerker op dinsdag, donderdag en vrijdag om 7.00u. Om 7.30u komt een andere pedagogisch medewerker haar versterken. Op maandag starten beide pedagogisch medewerkers om 7.30.

 

Voor de naschoolse opvang starten de twee pedagogisch medewerkers allebei om 13.45u. Zij zetten alvast de spullen klaar die nodig zijn om de NSO te draaien. Om 17.30u is er een pedagogisch medewerker klaar met werken, waardoor er dus één pedagogisch medewerker op de groep nog aanwezig is. Meestal zijn er vanaf 17.30u minder kinderen aanwezig, waardoor we niet afwijken van de beroepskracht kind ratio. Een enkele keer worden kinderen later opgehaald, bijvoorbeeld door veel files, en dan wijken we een half uur af van het BKR. Dus tussen 14.15u en 17.30u wordt er niet afgeweken van de BKR. Echter tussen 17.30u en 18.00u kan het zijn dat er meer kinderen aanwezig dan volgens de BKR is toegestaan.

 

Drie-uursregeling

Beslaat de opvang van de kinderen de gehele dag (bijvoorbeeld tijdens studiedagen of vakanties*) dan geldt voor de afwijking van de BKR de drie-uursregeling. Deze drie uursregeling is alleen toepasbaar op bepaalde tijdstippen.

  • Voor 9.30 uur
  • Tussen 12.30 uur en 15.00 uur
  • Na 16.30 uur

 

Afwijken van de vereiste BKR is niet toegestaan tussen 09.30u en 12.30u en tussen 15.00u en 16.30u. Vóór 09.30u en na 16.30u mag de afwijking van de BKR niet langer duren dan anderhalf uur aaneengesloten en in de pauzeperiode tussen 12.30u en 15.00u niet langer dan twee uur aaneengesloten. Dit alles met een maximum van drie uur per dag. Kinderopvang Het Beertje voldoet aan de drie uurs regeling. Op een vakantie of studiedag begint er een pedagogisch medewerker om 7.30u en stopt met werken om 17.30. Om 8.30u u komt er nog een Pedagogisch medewerker. Zij werkt tot 18.00u.

 

Tussen 12.30u en 14.00u wordt er door de pedagogisch medewerkers eén voor één een half uur gepauzeerd.

De pedagogisch medewerkers verblijven tijdens hun pauze meestal in het gebouw. De pedagogisch medewerker is nooit alleen in het gebouw.

Per 1 juli 2023 is de drie-uurs regeling versoepeld. We hoeven niet meer de exacte tijden vast te leggen waarop de houder drie uur per dag afwijkt van de BKR. Aangezien wij volgens dit tijdschema blijven werken en we u willen laten zien op deze momenten we afwijken, laten we het zo staan in ons beleidsplan.

 

 

1.7 Beschrijving locatie binnen

De ruimtelijke omgeving moet een fysieke, maar ook emotioneel een veilige plaats zijn, met voldoende uitdaging voor elk kind afzonderlijk.

 

Groepsruimte

De voor -en naschoolse opvang wordt verzorgd in een schattige boerderij naast MFC de Koppellinck en de basisschool de Wissel. De benedenverdieping van de boerderij wordt gebruikt voor de VSO en NSO. De benedenverdieping is ingedeeld in verschillende huiselijke ruimten waar de kinderen de gelegenheid hebben verschillend spel te spelen. Er is een lees/chillhoek waar kinderen even tot rust kunnen komen, een bouw en poppenhoek en een apart theater waar kinderen zich kunnen verkleden. In de kasten staat speelmateriaal waar de kinderen gebruik van mogen maken en zelf kunnen pakken. De ruimte is voorzien van voldoende tafels en stoelen om gezellig te kleuren, spelletjes te doen of te kletsen.

 

Sanitaire ruimte

Er is voor de BSO kinderen in de sanitaire ruimte een afgesloten wc, deze zijn een maat kleiner dan een volwassen toilet. Daarnaast zijn er nog twee kleine peuter/kleutertoiletjes waar ook de BSO gebruik van mag maken. In de sanitaire ruimte is er een wastafel, papierenhanddoek dispenser, en container. Daarnaast is er op de bovenverdieping een toilet alleen bestemd voor de pedagogisch medewerkers.

 

 

1.8 Beschrijving locatie buiten

Wij vinden het belangrijk dat kinderen buiten spelen. We stimuleren de kinderen naar buiten te gaan waar zij de keuze hebben uit verschillende speelmogelijkheden en materialen. Als het mooi weer is kunnen de tuindeuren opengezet worden en hebben de kinderen zelf de keus of zij binnen of buiten spelen. De tuin is direct aangrenzend aan het gebouw, zodat de pedagogisch medewerker altijd in de buurt is. De locatie Kloosterstraat heeft een mooie, vernieuwde natuurtuin met veel speelmogelijkheden waar de kinderen voldoende uitdaging vinden. Er is een zandbak, klim –en klauterpalen, voetbalveldje, een klimtoestel met glijbaan en voldoende fietsjes en ruimte om te kunnen fietsen. Het geheel heeft een natuurlijke uitstraling, veel mooie beplanting en een insectenhotel. De buitenruimte is omsloten door een hekwerk. Kinderen kunnen de speelplaats niet zelfstandig verlaten. De poort is ten allen tijden gesloten. Er wordt altijd onder toezicht van een pedagogisch medewerker buiten gespeeld.

 

Ook mogen we gebruik maken van de speelplaats, hierdoor hebben de kinderen nog meer uitdaging. Er is daar een pannaveldje, klimrek en loop-boomstammen. Hier spelen de kinderen altijd onder toezicht van een pedagogisch medewerker. Kinderen hebben de mogelijkheid om van de ene speelplaats naar de andere te lopen. De pedagogisch medewerkers houden onderling elkaar op de hoogte waar de kinderen zich bevinden.

2.Intake en gewenning

 

 

2.1 De intake

Voordat de ouders zich inschrijven voor de BSO zijn ze al samen met hun kind(eren) gekomen om de sfeer te proeven en een indruk te krijgen van de BSO van Het Beertje. We vinden dat belangrijk omdat ouders op deze manier een betere keuze kunnen maken voor goede opvang van hun kind.

Wij hebben dan alle tijd om de ouders rond te leiden en de vragen te beantwoorden.

 

Zodra de ouders hun kind hebben opgegeven bij Het Beertje worden de ouders uitgenodigd voor een intakegesprek. De ouders vullen een gegevensformulier in, waarop gegevens over eten, allergieën, medicatie en bijzonderheden van het kind staan genoteerd. Dit formulier komt in een map op de groep te liggen. In het gesprek noteren wij ook individuele wensen en afspraken met betrekking tot het naar school brengen, zelfstandig naar school gaan enzovoort.

 

2.2 Het Mentorschap

Elk kind dat wordt opgevangen bij Kinderopvang Het Beertje wordt gekoppeld aan een vaste pedagogisch medewerker (mentor).  De mentor is een pedagogisch medewerker van de eigen basisgroep, die het kind regelmatig ziet. Er wordt ook gekeken naar een eventuele ‘klik’.

De mentor doet het intakegesprek zodat er meteen kennis gemaakt wordt. Bij afwezigheid van de mentor kan de intake plaats vinden met een andere pedagogisch medewerker. De mentor zal zo snel mogelijk zorgen voor een overdracht van de collega die de intake heeft gedaan en bij aanwezigheid kennismaken met het kind en ouder. De mentor ontfermt zich vanaf het eerste begin over het kind en zorgt dat het kind kennismaakt met de ruimte, de huisregels, de overige pedagogisch medewerkers en de andere kinderen binnen de groep.  Geleidelijk aan leert het kind op deze manier omgaan met de groepsnormen en het dagritme.  Met het oog op een betere signaleringsfunctie is de mentor altijd verantwoordelijk voor de ‘grote lijnen’ van de aan de mentor toevertrouwde kinderen. Als er bijzonderheden zijn rond de ontwikkeling van een kind dan bespreekt de mentor deze met de ouders.

Bij zorgen rondom een kind worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een of meerdere extra gesprekken. De mentoren worden in het gehele proces ondersteund en gecoacht door de pedagogisch coach en leidinggevende.

 

Deze mentor heeft de volgende specifieke taken:

 

  • De mentor is contactpersoon voor kind, ouder, collega’s en met toestemming van ouder eventueel voor derden.
  • De mentor houdt de ontwikkeling en het welbevinden van het kind in de gaten.
  • Bij zorgen of vragen met betrekking tot het kind maakt de mentor dit inzichtelijk. De eventuele gesprekken die hieruit voortkomen worden door de mentor gevoerd in overleg met de leidinggevende.
  • De mentor is het aanspreekpunt voor alle vragen en opmerkingen over de opvangdag van het kind. De algemene dagelijkse overdrachtszaken kunnen natuurlijk gewoon met alle pedagogisch medewerkers van de betreffende dag worden besproken.
  • De mentor is verantwoordelijk voor het plannen en houden van de intake- en het eventuele exitgesprek.
  • De mentor is op de hoogte van persoonlijke zaken van het kind, bijvoorbeeld het kennen van de sporten en hobby’s die het kind volgt of heeft. Verder regelt de mentor het vieren van de verjaardag en afscheid bij vertrek van de locatie of opvang.

 

 

2.3 Het Wennen

Elk kind heeft de mogelijkheid om een middagje te komen kijken op de BSO en alvast te wennen aan de nieuwe opvang. Heeft een kind meer tijd nodig om te wennen, dan zal dit in overleg met de pedagogisch medewerkers afgestemd worden. Pedagogisch medewerkers zullen het kind begeleiden tijdens het wennen, zodat het zich veilig en vertrouwd gaat voelen in de groep.

3. Een dag op de BSO

 

De voorschoolse opvang begint om 7.30uur en op aanvraag vanaf 6.45 uur.  Wanneer uw kind in de ochtend nog niet heeft ontbeten is het mogelijk om een broodtrommeltje mee te geven. Uw kind kan dan bij de Voorschoolse opvang het brood in alle rust opeten.

 

Bij de NSO werken we met een vast programma. Dit geeft de kinderen een veilig en vertrouwd gevoel. De kinderen worden door de pedagogisch medewerkers opgehaald van school om 14,15u. Als alle kinderen aanwezig zijn loopt de groep naar de Sporthal de Geer. Op maandag worden er andere activiteiten aangeboden, zoals knutselen, buitenspelen, koken.

 

 

3.1. Sportaanbod

In samenwerking met het Sport Expertise Centrum (SEC) organiseren we verschillende sportlessen voor de kinderen van de BSO op dinsdag en donderdag. De sporten variëren van tennis en voetbal tot Breakdance en zelfverdediging. De sportlessen zijn ook toegankelijk voor kinderen die geen gebruik maken van de BSO. Deze groep mag maximaal uit 20 kinderen bestaan. Zij geven zich op via de website van de school.

 

Begeleiding

Alles gebeurt onder leiding van de sportdocente Mariska . De sportdocente is voor de kinderen een bekend gezicht. Zij verzorgt ook de reguliere gymlessen op de basisschool. Er gaan maximaal 22 kinderen van de BSO naar de sportactiviteit en altijd samen met twee pedagogisch medewerkers. Zij blijven bij de sportles aanwezig en dragen zorg voor de kinderen van Het Beertje, houden toezicht en ondersteunen bij de sportactiviteit, complimenteren bij goede sportprestaties en moedigen ze aan als het een moeilijke opdracht is. Wij zijn ons ervan bewust dat de (mogelijk) grootte groep extra vaardigheden van onze pedagogisch medewerkers verlangt. Zij moeten toezicht houden op 22 kinderen in een grotere groep. Onze pedagogisch medewerkers zijn dermate deskundig en kennen de kinderen erg goed waardoor de veiligheid van de kinderen gewaarborgd is.

 

Na de sportles van een uur loopt de groep weer terug naar de BSO Locatie. Daar wordt gezamenlijk wat gegeten en gedronken. Daarna gaan de kinderen spelen. Omdat wij het belangrijk vinden dat de kinderen de NSO als vrije tijd zien, mogen de kinderen gaan doen waar ze zin in hebben. De pedagogisch medewerker draagt activiteiten aan, maar de kinderen zijn niet verplicht om deel te nemen aan de activiteiten. Er zijn spelletjes, puzzels, boeken, poppen, allerhande teken- en knutselmaterialen en lego.

 

Doenkids 

Bij de buitenschoolse opvang werken we met het programma Doenkids. Doenkids is een online activiteitendatabase waar we heel veel inspiratie kunnen opdoen voor leuke activiteiten voor de BSO. De pedagogisch medewerkers kunnen alleen of samen met de kinderen uit deze database originele en leerzame activiteiten halen, waardoor een BSO middag nog leuker wordt!

 

 

3.2 Andere Activiteiten

 

Uitstapjes

Met de kinderen van de NSO worden ook uitstapjes gemaakt, zoals naar het Bomenpark Geffen, de bossen, Jan Cunen centrum, Slabroek educatiecentrum of naar een speeltuin in de buurt. Wij bezoeken met de kinderen geen grote pretparken of indoor speeltuinen. Grote parken zijn onoverzichtelijk en minder veilig in onze ogen. Door het klein en dicht bij huis te houden kunnen we de kinderen goed in de gaten houden en de nodige aandacht geven en worden lange reistijden vermeden. Bovendien is onze ervaring dat de kinderen ook zeer genieten van de hierboven genoemde uitjes.

 

Vakantie

Tijdens de vakanties wordt de dagindeling aangepast en wordt er altijd wel iets extra’s

georganiseerd. Als het weer het toelaat gaan we in de vakanties picknicken, naar de speeltuin en /of zwemmen.

Onze favorieten plaatsen zijn:

 

  • De speeltuinen Speulhof met kunstgras voetbal/hockeyveld en de speeltuin de Klimop Geffen
  • Het Bos, omgeving Geffense Plas
  • De Zandverstuiving Nuland
  • ‘t Heike speeltuin-zwembad-kinderboerderij in Nuland,
  • Elckerlyc Speeltuin en Kinderboerderij Oss.

 

Eten en Drinken

Op de naschoolse opvang wordt er als groep gegeten en gedronken aan de tafels die gezellig staan opgesteld. Na het sporten krijgen de kinderen water of thee en fruit of groente. Daarna wordt er een koek of soepstengel gegeten. Op studiedagen of vakantiedagen wordt er ook geluncht bij Het Beertje. De kinderen krijgen dan een beker melk bij de boterham. Tijdens de lunch wordt er eerst een boterham met “goed” en daarna een boterham met “zoet” gegeten.

 

Tijdens studie -of vakantiedagen krijgen de kinderen in de ochtend fruit met een cracker of soepstengel, groeten en fruit.  In de vakantie periode wordt er weleens gevarieerd met eten, zoals een broodje knakworst, poffertjes of pannenkoeken. De pedagogisch medewerkers besteden ook aandacht aan de tafelmanieren, zoals het niet knoeien met eten en blijven zitten tijdens het eten. Tijdens warme zomerdagen worden kinderen extra gestimuleerd om te drinken.

 

Gewoontes voor het eten en drinken 

Voor het eten wassen de pedagogisch medewerkers en de kinderen hun handen

Er wordt gewacht met eten totdat iedereen een boterham heeft.

Er wordt met het mondje dicht gegeten en niet gepraat met volle mond. Er wordt niet geboerd aan tafel.

 

 

3.3 Halen en brengen Pedagogisch medewerkers

De kinderen worden om 8.15u onder begeleiding van de pedagogisch medewerker naar school gebracht. De grote kinderen vinden zelf hun weg naar het klaslokaal, de groepen 1,2,3 en 4 worden door de pedagogisch medewerkers naar hun klassen gebracht. De kinderen worden altijd door vertrouwde medewerkers gebracht en gehaald en er is duidelijk met de kinderen afgesproken waar er na schooltijd verzameld wordt. De leerkrachten worden door de ouders op de hoogte gebracht wanneer er naschoolse opvang wordt afgenomen. De kinderen doen alles te voet. Het is niet voor niets een sportklas!

 

 

3.4 Halen en brengen door de ouders

Kinderen die gebruik maken van de VSO moeten voor 8.15u bij Het Beertje zijn, anders kunnen wij niet garanderen dat uw kind en anderen kinderen op tijd op school zijn. Vanaf 16.30 uur kunnen de kinderen weer opgehaald worden. Mochten de kinderen een keer eerder worden opgehaald, dan worden wij graag van tevoren op de hoogte gebracht.  Op de breng -en haalmomenten wordt belangrijke en leuke informatie door de ouders en pedagogische medewerkers uitgewisseld. Deze contactmomenten zijn kort. Het is altijd mogelijk om met een pedagogisch medewerker een gesprekje op een ander moment aan te vragen. Wanneer u kind door iemand anders dan u of uw partner opgehaald wordt willen wij dit graag van tevoren weten.

 

 

3.5 Speciale dagen

 

Verjaardagen

Er is altijd gelegenheid om een verjaardag te vieren. Het is aan de kinderen en ouder(s)/ verzorger(s)om te bepalen of ze bij de NSO aandacht willen besteden aan hun verjaardag.

Wanneer een verjaardag gevierd wordt maken we er na het drinken en een hapje een klein feestje van. Er worden verjaardag liedjes gezongen en de kinderen begeleiden zichzelf met muziekinstrumenten. De jarige mag trakteren, liefst een kleine traktatie.

 

Sinterklaasfeest

Er worden veel Sinterklaasliedjes gezongen, er worden Sinterklaas en Piet knutsels gemaakt en er worden pepernoten gebakken.

 

Carnaval

De kinderen mogen allemaal hun eigen carnavalsoutfit meenemen van thuis. Er wordt dan gezongen, gedanst en natuurlijk de polonaise gelopen.

 

Het kerstfeest

Samen met de kinderen brengen wij het lokaal in kerstsfeer.

We maken kerstknutsels en zingen kerstliedjes. Van de dag voor kerst maken we een bijzondere dag, waar de pedagogisch medewerker een invulling aan zal geven. Met de kerstdagen zelf zijn wij gesloten.

4. Zomerverblijf CAMPING

 

In de zomervakantie gaat Het Beertje met de BSO kinderen 6 weken voor de dagrecreatie naar een groot grasveld aan de Coppensdijk in Vinkel. We hebben hier de beschikking over een groot kampeerterrein en een toiletwagen. We hebben op dit kampeerterrein een grote tent staan. Op deze manier hebben die kinderen die niet op vakantie gaan toch een vakantie gevoel en is de dag net iets anders dan tijdens de reguliere schoolweken! De zomervakantie moet speciaal zijn!!

 

Natuurlijk hebben we ook voor het verblijf op het grote kampeerveld een Beleid Veiligheid en Gezondheid opgesteld. Deze is in te zien op de BSO locatie. Er zijn op de dagen dat we op de camping verblijven voldoende pedagogisch medewerkers aanwezig. Bij grote groepen zelfs 1 meer dan de Beroepskracht ratio adviseert.

 

Globaal programma

09.00u Alle kinderen worden naar Het Beertje gebracht.

09.30u Fruit, drinken en een lekkere koek

10.00u Activiteiten

12.30u Er wordt gezamenlijk gepicknickt bij de tent.

13.00u Knutselen/spelen bij de tent

14:00u Bij mooi weer wordt de waterglijbaan aangezet en wordt er gespeeld met water

15.00u Iets eten en drinken

15.30u Een spel, zoals levend stratego.

16.30u We gaan weer naar huis

 

 

4.1 Meerdere basisgroepen tijdens zomervakantie 

De kinderen van onze andere BSO locatie in Geffen en de BSO kinderen uit Heesch zullen ook naar het vakantieterrein komen. Dit betekent dat er dus meerdere basisgroepen opgevangen worden (een basisgroep is een vaste groep kinderen verbonden aan hun eigen pedagogisch medewerker). Een basisgroep bestaat maximaal uit 22 kinderen. De kinderen zijn van 7.30u tot 9.00u op hun eigen locatie in hun eigen basisgroep. De kinderen kunnen dan al hun vertrouwde pedagogisch medewerkers en hun bekende vriendjes ontmoeten. De gehele basisgroep zal dan naar de camping vertrekken waar zij ook andere kinderen ontmoeten. De voor hun vertrouwde pedagogisch medewerker blijft gedurende de dag aanwezig en blijft verantwoordelijk voor de kinderen uit hun eigen basisgroep. De structuur van de dag is gelijk. Dus herkenbaar voor het kind. Een duidelijke structuur, grenzen en regels (zelfs tijdens de vakantie) bevorderen het gevoel van veiligheid voor de kinderen en daarmee het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid.

 

We zien leuke vriendschappen ontstaan tussen de kinderen uit de verschillende basisgroepen en sommige ontmoeten elkaar ook weer op de middelbare school!!

 

Het kan voorkomen dat er tijdens het verblijf op de camping meer dan 30 kinderen opgevangen worden. Om het welbevinden van de basisgroep te waarborgen tijdens activiteiten met een groep groter dan 30 kinderen, houden we rekening met het volgende:

 

  • De kinderen hebben in de ochtend hun vertrouwde pedagogisch medewerkers en hun bekende vriendjes kunnen ontmoeten. Daarna zullen de basisgroepen op de camping samen opgevangen worden. De kinderen blijven echter wel de voor hun bekende pedagogisch medewerker houden gedurende de dag, een vertrouwd gezicht om naar toe te gaan. De pedagogisch medewerker weet ook welke kinderen in welke basisgroep hoort.
  • Er moet goede aandacht zijn voor elk kind afzonderlijk in zo’n grote groep, daarom plannen we altijd een of twee pedagogisch medewerkers méér in dan vereist is, zodat er genoeg tijd en ruimte is voor individuele benadering. Bovendien wordt hiermee ook voldoende veiligheid gewaarborgd.
  • Daar waar mogelijk verdelen we de grote groep en de activiteiten in tweeën, hierbij houden we rekening met de leeftijden en de behoeften van de kinderen, zo worden de groepen overzichtelijker en makkelijker te sturen door de pedagogisch medewerkers.
  • De basisgroepen worden nog eens extra visueel gemaakt door te werken met gekleurde polsbandjes met het telefoonnummer erop van de campingtelefoon. Elke basisgroep heeft een eigen kleur. Hoewel de kinderen elkaar kennen en zelf weten of ze in basisgroep Heesch of Geffen horen, maakt dit het voor kind en pedagogisch medewerker extra duidelijk.
5. Het kind

 

 

5.1 Observeren

In tegenstelling tot de dagopvang, voeren wij op de BSO geen jaarlijkse oudergesprekken, maar voert de mentor gesprekken met het kind zelf. De pedagogisch medewerkers hebben een signalerende rol, ten aanzien van de ontwikkeling van het kind. Roept de ontwikkeling van het kind vragen op, dan wordt dit na observaties, overleg met collega’s, besproken met de ouders. Afhankelijk van de ernst van de situatie, kan dit zijn tijdens een rustig haal-of brengmoment, of in een apart gesprek met de mentor. Eventuele ontwikkelingsachterstanden, vermoeden van stoornissen worden op deze manier vroegtijdig gesignaleerd. Als de ouders onze zorg delen, dan wordt afhankelijk van de noodzaak, in overleg met hen de hulp ingeroepen van een externe instantie zoals bijvoorbeeld de huisarts, GGD of het centrum voor jeugd en gezin.

 

We zijn geregeld in overleg met partners als het basisonderwijs, het consultatiebureau, logopediste, kinderfysiotherapeut of Centrum Jeugd en Gezin om zo tot een juiste signalering en zo tot een juiste aanpak te komen. Schematisch weergegeven:

 

 

 

5.1.1. Ondersteuning van Pedagogisch medewerkers bij observeren/signaleren

Om ervoor te zorgen dat de pedagogisch medewerkers de taak van observeren en signaleren goed kunnen uitoefenen, worden zij geregeld in staat gesteld hun kennis te vergroten. Er worden geregeld cursussen of workshops aangeboden gericht op deze pedagogische vaardigheden of over de ontwikkeling van kinderen. Elk jaar wordt er een opleidingsplan opgesteld. Ook is er een orthopedagoog in dienst die regelmatig overleg heeft met de pedagogisch medewerkers. Zij kan handvatten geven ter ondersteuning.

 

 

5.2 Pedagogisch beleidsmedewerker/coach

 

Pedagogisch beleidsmedewerker

Bij Het Beertje is er een pedagogisch beleidsmedewerker werkzaam. Zij ontwikkelt het pedagogisch beleid en zorgt ervoor dat het beleid gedragen wordt door de pedagogisch medewerkers. Zij signaleert ontwikkelingen en knel-en verbeterpunten binnen het pedagogisch beleid.

 

Pedagogisch coach

Naast een pedagogisch beleidsmedewerker hebben wij een externe pedagogisch coach aangesteld voor het verbeteren van de pedagogische kwaliteit en de ontwikkeling van de pedagogisch medewerkers. Een coach begeleidt en traint onze medewerker(s) bij de dagelijkse praktijkwerkzaamheden. De pedagogisch coach loopt verschillende dagen rond op de locaties en helpt bij acute vragen of problemen die zich voordoen. Zij helpt medewerkers in het signaleren van knelpunten in hun werkzaamheden, kennis en vaardigheden en achterhaalt samen hun coachingsbehoeften.

Tijdens de vergaderingen zullen ook onder begeleiding van de pedagogisch coach casusbesprekingen plaatsvinden, zodat de pedagogische kwaliteit verbeterd wordt.

 

Berekening aantal uren inzet

Op 1 januari van elk jaar stelt Het Beertje vast hoeveel uur inzet vereist is voor zowel de beleidsvormgeving als de coaching. Voor de pedagogische beleidsontwikkeling moet per jaar 50 uur per locatie beschikbaar zijn. Het Beertje heeft 7 locaties. Dus in totaal moet er 350 uur per jaar besteed worden aan beleidsvormgeving. Voor de coaching van de pedagogisch medewerkers moet per jaar 10 uur per FTE beschikbaar zijn. Daarbij gaat het om vast personeel en oproepkrachten. Het Beertje heeft vanaf 1 januari 2024 21 FTE in dienst. Dit betekent dat er 210 uur per jaar coaching aan de medewerkers gegeven moet worden.

 

 

5.3. Samenwerking basisschool

Als uw kind vanuit de kinderopvang naar de basisschool gaat vindt er een warme overdracht plaats met de onderbouw coördinator. Aan de hand van de KIJK Observatielijst gaan wij in gesprek met de school. De leerkrachten op school zijn op deze manier op de hoogte van de vaardigheden van uw kind. Ook weet hij/zij wie het kind heeft begeleid op de kinderopvang en kan er eventueel terugkoppeling komen. Voordat wij het observatieformulier aan de basisschool geven gaan wij eerst met de ouders in gesprek. U kunt van ons ook altijd een extra exemplaar van het formulier mee krijgen, wat u zelf op de basisschool kunt afgeven. Indien gewenst kunnen we nog een mondelinge toelichting geven. Wanneer er zorgen zijn over een kind zal er door de BSO ook contact opgenomen met de school of andersom. Het is belangrijk dat er gekeken wordt naar meerdere systemen waar een kind mee te maken heeft. Op deze manier kunnen we door samen te werken tot de juiste signalering en zo tot een juiste aanpak komen.

 

 

5.4 Kinderparticipatie

Wij vinden het bij de Buitenschoolse Opvang belangrijk dat kinderen inspraak hebben. Door kinderen
zelf te laten denken en hun mening te geven over de buitenschoolse opvang werken kinderen aan hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen. De kinderen wordt regelmatig gevraagd welke spelen of zaken er nog gemist worden op de BSO en in overleg met de kinderen worden er regels opgesteld. Door het gebruik van participatie geef je de kinderen ook het gevoel dat de BSO echt van henzelf is.

 

 

5.5 Interactie met het kind

Als kinderopvang vinden wij het belangrijk dat er goed geluisterd wordt naar de kinderen en op een goede manier gecommuniceerd wordt. Op deze manier bouwen we een vertrouwde relatie op met de kinderen.

  • We communiceren letterlijk op het niveau van de kinderen, door veel bij hun op de grond te zitten, door de knieën te gaan en de kinderen aan te kijken.

 

Actief en aandachtig luisteren

  • De pedagogisch medewerker maakt en houdt oogcontact met het kind.
  • Als het kind is uitgesproken dan toont de pedagogisch medewerker interesse door vragen te stellen.

 

Praten, uitleggen en luisteren

  • De pedagogisch medewerkers verwoorden wat ze gaan doen
  • De pedagogisch medewerkers verwoorden wat er gaat gebeuren

 

Praten over gevoelens van het kind 

  • De pedagogisch medewerker verwoordt de gevoelens van het kind en bevestigt ze. Bijvoorbeeld: “Dat ziet er pijnlijk uit, ben je gevallen?”. “Ik kan me voorstellen dat het pijn doet!”.

 

Prijzen

Vaak wordt het belang van prijzen van de kinderen of het geven van andere sociale beloningen zoals glimlachen en knuffelen aai over de bol over het hoofd gezien. Mensen denken dat kinderen zich moeten kunnen gedragen zonder sturing van een volwassene en dat ze alleen geprezen moeten worden bij uitzonderlijk goed gedrag of een bijzondere prestatie.

Prijzen en aanmoedigen kunnen juist heel goed gebruikt worden om een kind stap voor stap te begeleiden bij het aanleren van een nieuwe vaardigheid, het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en om gemotiveerd te blijven voor een moeilijke taak.

 

Complimenten specifiek maken

Dit betekent dat onze pedagogisch medewerkers proberen vage complimenten zoals “Goed zo” of “Goed gedaan” te vermijden. Bij dergelijke complimenten weten de kinderen niet goed wat ze goed gedaan hebben. Deze opmerkingen geven niet aan welk gedrag er geprezen wordt.

De pedagogisch medewerkers benoemen het gedrag dat gewaardeerd wordt. Dat klinkt bijvoorbeeld zo: “ Heel goed dat jij uit jezelf dankjewel zei” of “Goed zo, Niels, alle blokken opgeraapt precies zoals ik het vroeg”. Het kind weet nu precies wat het goed gedaan heeft en zal in de toekomst ook weten welk gedrag van hem verwacht wordt.

 

Grenzen stellen

Er zijn momenten dat pedagogisch medewerkers orde moeten handhaven en grenzen moeten stellen aan ongewenst gedrag. Door het consequent stellen van grenzen voelen kinderen zich veiliger en beter op hun gemak. Alleen als ongewenst gedrag consequent dezelfde gevolgen heeft, leren kinderen dat ze geacht worden zich gewenst te gedragen. Het is van belang dat de pedagogisch medewerker het soort opdrachten die ze geven in de gaten houden en dat ze zich beperken tot de meest noodzakelijke. Het is ook van belang dat elke pedagogisch medewerker dezelfde regels hanteert.

 

 

5.6 Omgaan met zieke kinderen

Een kind dat ziek is hoort thuis te blijven. Een ziek kind voelt zich nog ongelukkiger en zieker in een drukke omgeving en kan niet de aandacht krijgen die het nodig heeft. Daarnaast dient de leiding ervoor te waken dat andere kinderen besmet raken in geval van een besmettelijke ziekte. Het Beertje zal de richtlijnen van de G.G.D. mede laten bepalen of het kind bij ziekte thuis zal moeten blijven. Bij twijfel vragen we advies aan de medisch adviseur van het kinderdagverblijf.

 

Kinderen die een besmettingsgevaar voor anderen opleveren of een temperatuur hebben van 38.5 of hoger mogen de buitenschoolse opvang niet bezoeken. Zaken zoals toedienen van medicatie en wat de groepsleiding doet als een kind ziek wordt, staan beschreven in het protocol Ziekte en Medicijn verstrekking dat voor ouders op locatie ter inzage ligt.

 

 

5.7 Diversiteit

Doordat kinderen vanuit verschillende achtergronden worden opgevangen, ontmoeten de kinderen veel verschillende soorten kinderen. Het kennis nemen van deze verschillen draagt niet alleen bij aan de ontwikkeling van de kinderen, maar vraagt ook om speciale aandacht van de groepsleiding. Zo wordt vooral veel aandacht besteed aan de normen en waarden als ‘respect voor elkaar’ en ‘geen vooroordelen hebben’.
Wij staan open voor diverse religieuze opvattingen, maar wij werken niet vanuit een specifieke levensovertuiging. We vieren de Nederlandse feestdagen, maar verbinden daar geen religieuze ideeën aan. Wij leggen bij deze dagen vooral de nadruk op rituelen en gewoonten uit de Nederlandse samenleving. Dat houdt in dat er bij Sinterklaas cadeautjes en pepernoten horen en dat er met kerstmis een kerstboom staat.

6. Een dag ruilen of het incidenteel afnemen van een extra dagdeel

 

 

Het afnemen van extra dagen is mogelijk. Het aanvragen van extra dagen is wel afhankelijk van de groepsplanning en personeelsinzet. Wij honoreren een verzoek alleen als er voldoende ruimte binnen de groep is en het niet leidt tot extra personeelsinzet. Deze verzoeken moeten door de ouders via de ouderlogin aangevraagd worden.

7. Ouders/verzorgers

 

 

7.1 Schriftelijke informatie

De ouders krijgen bij inschrijving de Huisregels en het Huisreglement van Het Beertje Geffen. Een keer in de twee maanden ontvangen ouders een algemene nieuwsbrief Berenbabbels. Hierin staan bijvoorbeeld beleidsveranderingen, personeelsbezetting, festiviteiten en leuke anekdotes van de kinderen beschreven.

 

 

7.2 Gebruik Klasbord APP

Bij de Buitenschoolse opvang wordt er gebruik gemaakt van de gratis Klasbord App. Dit is een beschermde omgeving waar leuke foto’s van de activiteiten van de BSO worden geplaatst. Alleen de ouders van de groep van uw kind hebben toegang tot de foto’s. U krijgt als ouder een unieke code van de pedagogisch medewerkers waarmee u toegang heeft tot de groep van uw kind. Zo kunt u als ouders toch meegenieten van uw kind tijdens uw werk.

 

 

7.3 Oudercommissie

Onze oudercommissie behartigt de belangen van de kinderen en ouders van Het Beertje en adviseert gevraagd en ongevraagd de directie. De oudercommissie heeft wettelijke advies bevoegdheden. Zo adviseert de oudercommissie bijvoorbeeld over de kwaliteit van de veiligheid, gezondheid en spel-en ontwikkelingsactiviteiten. De oudercommissie komt eens in de drie maanden bijeen en heeft overleg met de directie. De ouders ontvangen van deze vergaderingen een notulen per mail.

De oudercommissie bestaat uit ouders die op vrijwillige basis een bijdrage leveren aan het beleid dat bij Kinderopvang Het Beertje gevoerd wordt door adviezen te geven. Per locatie zijn er ouders vertegenwoordigd voor de Dagopvang, Buitenschoolse opvang en Speel-leerschool Beren Eigen Wijs.

 

Leden van de oudercommissie voor de Buitenschoolse Opvang Geffen:

 

Oudercommissie Geffen

Mevrouw M. van den Broek

Mevrouw M. van den Hurk

Mevrouw E. Goth Janssen

8. Kwaliteit Kinderopvang Het Beertje

 

 

8.1 Risico-inventarisaties

Onder de Wet Kinderopvang wordt de Veiligheid en Gezondheid van kinderen bewaakt aan de hand van het Beleid Veiligheid en Gezondheid. Hierin staan de grote risico’s beschreven en wat wij als kinderopvang er aan doen om de risico’s te verkleinen of soms uit te sluiten. In een actieplan wordt vervolgens maatregelen geformuleerd, waarbij de verbeterpunten met de hoogste prioriteit door ons worden aangepakt. Ook staat hierin beschreven wat wij moeten doen als het risico zich toch voordoet. De pedagogisch medewerkers worden actief betrokken bij het Beleid. In vergaderingen wordt het beleid up to date gehouden door telkens kritisch naar het beleid te kijken en door na te gaan of er nieuwe risico’s zijn bijgekomen.

 

 

8.2 GGD Inspectie

Jaarlijks vindt er bij Kinderdagverblijf Het Beertje een GGD inspectie plaats. Deze inspectie is bedoeld om na te gaan of ons kinderdagverblijf voldoet aan de eisen die de Wet Kinderopvang stelt. Het GGD inspectierapport is te vinden op onze website.